Username Password  login

       
 
Menu -- Nürnberg nyheder 201 --
BRAWA
Busch
Bøger / film / blade
 - "På sporet af .."
 - BANEN
 - Bøger
 - Lokomotivet
 - Spor og baner
Danske startsæt NYT!!
DSB/DANSK diverse
EpokeModeller
Esu
F 2010 / Hobbytrade
Faller
Fleischmann H0
Fleischmann N
Heljan
Herpa
HK modeller
McK
Märklin H0
NMJ
NOCH tilbehør
PIKO
Proxxon
Rariteter / Brugt
Rocky Rail
ROCO
Skala N
Tillig
Togmodelle
Trix/ MiniTrix
Uhlenbrock

Forside

Indkøbskurv


Information
Salgsbetingelser
Her finder De os

Kontakt

 



Subtotal: 0 kr.
+ fragt & administration
Quick søgning:

GO

Alle priser er incl. moms og i DKK..
Der tages forbehold for fejl samt udsolgte varer!
 
Bøger / film / blade
Hobbykæden tilbyder en bred vifte af bøger, blade og film om modeljernbaner samt virkeligheden jernbane!
Vi forhanler alle aktuelle bøger/blade og film fra bla. LOKOMOTIVET, BANEN, Bane bøger, Holsund, Grimstrup, Nautilus, Dansk Jernbane Klub og mange andre.

26/08.2012
Ny bog "Danske Personvogne"

af Jens Bruun-Petersen og Ulrik Tarp Jensen
264 sider 23,5 x 25 cm, stift bind,
ca. 800 ill. i farve- og s/h. bb 2012.

Pris Kr. 485,- bestillings nr. 0315 (bestil under "bøger" i bjælken til venstre"

Her fortælles om de danske jernbaners personvogne, som hele Danmark rejste med i mere end 160 år. Modsat i dag, hvor langt størsteparten af persontransporten på jernbanerne afvikles med togsæt.

Bogen skildrer så at sige personvognenes arkitekturhistorie i samspillet med den teknologiske udvikling. Fra de små kupevogne med trange kupeer til gennemgangsvogne med stadig forbedring af komforten - fra byggematerialer i starten domineret af træ til moderne tiders helsvejste stålvogne.

Vægten er lagt på at trække hovedlinierne op og påvise de historiske sammenhænge mellem vognbygningstraditioner, trafikbehov og teknologisk udvikling. F.eks den markante opgradering der skete af landsdelstrafikken omkring 1908 med dobbeltspor, nye færger, P-maskiner og nye personvogne. En række afsnit beskæftiger sig også med overordnede temaer, som hvordan de nye privatbaner bestilte personvogne og valgte leverandører, eller f.eks fælles tekniske komponenter.

Forfatterne har fundet frem til nye og spændende sider af de danske personvognes historie, der er præget af opfindsomhed indenfor givne økonomiske rammer, og ofte inspireret af udviklingen i nære og fjerne lande.


28/10-2011
snart udkommer Bogen "Nordvestfyenske Jernbane
Odense-Middelfart-Bogense 1911-1966"
Af Lars Viinholt-Nielsen!

168 sider i stort format, over 300 illustrationer, mange i farver

Tilfældigheder gjorde, at statsbanen Odense- Middelfart i 1865 fik et sydligt forløb og Odense- Bogense banen kom til at gå i en bue mod nord.
Derved opstod et stort jernbanetomt rum i den velhavende og frugtbare egn mellem Odense, Bogense og Middelfart. Kampen for en bane i dette område var forholdsvis kort – fra 1897 til 1911, men fyldt med sprængstof på grund af
interessemodsætninger. Baneanlægget måtte derfor finansieres lokalt uden den sædvanlige støtte fra staten på halvdelen af anlægsomkostningerne.
Dette var naturligvis et handicap i
forhold til andre baner, men banen var i mange år en driftsøkonomisk succes med en betydelig trafik, og dens anlæg gav anledning til en stor aktivitet på egnen. Indtil udbruddet af 2. Verdenskrig var banen forbilledligt drevet med hyppig toggang og billige takster, og den gav store fordele for egnens erhvervsliv og befolkning.
Den 2. Verdenskrig og Besættelsen gik hårdt ud over banen. Selv om OMB kun udgjorde 2,5% af privatbanenettet, fandt 30 % af afsporingerne og 12 % af skinnesprængningerne sted på den lille bane. Ved et terrorangreb mod et tog
– udført af amerikanske flyvere i januar 1945 – mistede 4 personer livet og mange blev såret.
Banens finansiering ved banklån, stor letsindighed ved opbygning af en pensionskasse, ensærdeles stedmoderlig behandling fra statens side samt en modernisering der løb af sporet
medførte tilsammen, at driftsøkonomien efter 2. Verdenskrig efterhånden blev stærkt forværret.
Da der forestod store investeringer i
nyt spor og materiel gav kommunerne op.
Banens sidste år var således præget af afvikling også set i lyset af den hastigt ekspanderende vejtrafik.
Banens historie fra de første konkrete planer i 1897 til og med likvidationens afslutning i 1971 beskrives detaljeret, ligesom der er større selvstændige afsnit omhandlende strækningsbeskrivelse, personale, driftsmateriel og postforhold.
Med denne bog foreligger 6. bog i forfatterens serie om de fynske jernbaner

20/04-11: Bøger: Ny bog i slutningen af april "Med tog over Vejlerne" Thisted Fjerritslev jernbane

20/04-2011
Så er Jernbanebøger snart klar med en ny og meget interessant bog om TFJ:


26/11-2010
Vi har netop modtaget en masse nye bøger og supleret vores store udvalg med tidligere udkomne bøger. Af nyheder er:
-På sporet af 2010
-På nattog med sorte mænd
-Frost på sporet
-Sporene Ulfborg-Wemb
-Østersøruterne og vejen gennem DK og mange andre gode bøger!

Der skulle derfor være en del julegaveønsker her!


26/05-10
Vi har masser af bøger i butikken og senest har vi modtaget:

"Fra Lyntog til InterCity" udgivet af Bane Bøger -- En fortælling om historien om landsdelstrafikken i Danmark gennem de 75 år, der er gået siden Lillebæltsbrpen åbnede og lyntogende begyndte at køre.
Genoplev rejsen mellem landsdelene med røde InterCity-tog, sølvfarvede lyntog og de hvide IC3-tog der stadig trækker det store læs omend i nye farver.
Bogen er et "must have" da der er masser af billededokumentation og oprangeringer, som kan konverteres til modelbanen hjemme i stuen!
-- pris 395,-/stk. --


"Sølvpil" af Jon Nordstrøm -- bogen omhandler Sølvpilen med masser af billeder og lidt tekst
-- pris 485,-/stk. --


Samtilbud i juni 2010:
"Sølvpil" samt "fra Lyntog til InterCity"
-- 745,-/sæt --

"Den forsvundne landstation" af Ole Edvard Mogensen -- Dengang landstationerne ikke kun var til hurtig af og pålæsning af passagere, men også gods, post og betjening af signalanlæg!
-- pris 168,-/stk. --

"MM7 Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932 - 1978 udgivet af Bane Bøger -- Bogen om motermaterial bygget af Frichs og Scandia!
-- Pris 495,-/stk. --

"Jernbane historisk årborg '06" udgivet af Bane Bøger -- Denne bog er ikke en nyhed, men er højaktuel, da den beskriver de udenlanske vogne DSB købt i 80'erne, Bla Pm-postvognen, rejsegodsvognen litra DM som vi begge har fremstillet i model, samt Rocos Bcm-sovevogne, som netop er kommet i butikken!
-- Pris 179,-/stk. --

"Med toget til Glyngøre og Nykøbing Mors" af Mogens Duus -- Jernbanen mellem Skive og Glyngøre blev indviet i 1884 og bogen tager jer med en rejse gennem banens historie i årene 1871-2009,
set med modeljernbane øjne er denne bog ideel, da den har ekstrem godt billedematerialle samt oprangeringer, som muliggør realistisk kørsel i model!
-- pris 365,-/stk. --

14/05-09:
Lokomotivet 96 er udkommet i dag, og ligger klar i butikken!


06/05-09:
to nye bøger fra "BaneBøger"

BaneBøger: Ny bog om "Mariager Fårup Viborg Jernbane" udkommer til sommer (tidliger annonceret til maj, ved en fejl) , men kan allerede forudbestilles via telefon nu(tlf 98 17 65 55)
Bogens titel: "Mariane mellem fjord og hede"
side antal: 206 sider
format: 24X23 cm
pris: 389,-


BaneBøger: Bogen om S-banen 1934-2009 (udkommer ultimo maj)
Sideantal: 360 sider
Format 24X23 cm
pris: 495,-


10/03-09:
Lokomotivet nr 95 er netop udkommet!

14/02-09:
Nyheder i februar:
"Aalborg-Hvalpsund Jernbane" samt "Jernbanehistorisk årbog '09"

Jernbanehistorisk årbog '09:

64 sider, ca. 110 illustrationer, delvis i
farver. Pris: Kr. 179,-
Resumé:
Århus fik sin nye, 2. banegård i 1884, SFJs maskininspektør Milling tegnede fra 1909 flere nye lokomotivtyper til de fynske privatbaner.
I 1934 indførte DSB „fællesklassen“.
Fra 1959 byggedes HJ-vognene i stort antal fra 1959. Læs om vogntypen og dens mange varianter.
I 1984 modtog DSB sit første elektriske EA-lokomotiv. Læs om forhistorien, anskaffelserne, anvendelsen og de sørgelige rester.


Aalborg-Hvalpsund Jernbane
Ca. 240 sider med ca. 250 billeder i sort/hvid og farve. Format 23 x 24 cm, stift bind. Pris: Kr. 439,-.
Den komplette bog om Aalborg-Hvalpsund Jernbane. Bogen gennemgår banens forhistorie og anlæg samt den daglige drift. Der er afsnit
om driftsmateriellet og om driftsfællesskabet med de andre Aalborgbaner, herunder maskinløbsplaner. Sporplaner over stationerne mangler heller ikke og bogen indeholder et afsnit om personlige oplevelser. I 1927 blev
jernbanefærgeoverfarten Hvalpsund-Sundsøre oprettet. Banen var den eneste privatbane, der drev en jernbanefærge og som biting også en
fiskerihavn. Banen havde en forholdsvis beskeden persontrafik, men var af stor betydning for det tyndt befolkede opland. Godstrafikken var
noget bedre og navnlig for Nibe havde banen stor betydning.

25/11-08
Vi har nu modtaget "På sporet af 2008"

Vi har stadigvæk årene 2001, 2003, 2005, 2006, 2007, samt "på sporet af 90'erne" på lager!


19/03-07
Vi har modtaget flere eksemplarer af, de hidtil udsolgte, bøger: "Bogen om DSB's damplokomotiv litra E"

19/03-07
Vi kan nu præsenterer HOLSUND's bøger hos Hobbykæden.

Vi har således fået følgende bøger:

På sporet af 2006:

pris 200,-

På sporet af 2005:
pris 200,-

På sporet af 2004:
pris 200,-

På sporet af 2003:
pris 200,-

På sporet af 2002:
pris 200,-

På sporet af 2001:
pris 200,-

På sporet af 90'erne:

pris 245,-

28/02-07
Det nye nummer af lokomotivet (nr.89) kom frem til os i går. Det er tilsyneladende det næstsidste nummer for denne gang og sidste nummer bliver dermed nr. 90 som kommer til sommer! Herefter holdes der en længere pause og næste nummer skulle komme til foråret 2008.

06/10-06
Det nye nummer af BANEN (nr 95) er udkommet i går og vi har selvfølgelig bladet i løssalg, både gennem webshoppen og forretningen!

28/09.06
Det nye nummer af lokomotivet (nr.87) er udkommet i dag!

10-04.06
Vi har fået det nye numre af Banen 92.

10-04.06
Vi får for eftertiden de nye numre af Banen i løssalg til kun 110 dkk
Endvidere kan du købe LOKOMOTIVET hos os!

(10/7-05)
hobbykaeden.dk har nu fået forskellige bøger og film om de danske jernbaner i 1/1.
Det drejer sig bla. om bogen "På togtur i Nordjylland", hvor overskudet går til genopbygningen af Limfjordsbanens remise, som blev ramt af orkanen i januar.